Beschrijving
Sukhothai Boeddha Ratnasambhava
Dit beeld toont de Sukhothai Boeddha Ratnasambhava.
Het is geheel gemaakt van brons.
Brons is een legering van koper en tin.
Na het gieten is het brons oppervlak lichtbruin gepatineerd.
Let vooral op de details van de kleding en de opbouw van de lotustroon.
Deze is heel rijkelijk versierd.
Aan de voet van de troon zitten twee Thep Phanom.
Het zijn de tempelwachters, die bescherming bieden.
Kenmerken van Sukhothai Boeddha Ratnasambhava
In deze afbeelding zit Ratnasambhava hoog op een lotustroon in de Padmasana.
Het is de volledige lotus zithouding als teken van volledige meditatie.
Dit is een kruislings zittende meditatiehouding, waarbij elke voet op de tegenoverliggende dij is geplaatst.
Zijn rechterhand drukt de Varada mudra uit.
Dit is het gevende handgebaar.
De linkerhand ligt dan in de schoot en symboliseert het gebaar van overgave en ontvangen.
Ratnasambhavha geeft dus uitdrukking aan het duo geven en ontvangen.
Zijn hoge troon is opgebouwd uit vier cascades met nog daarboven op een dubbele lotustroon.
De betekenis van Ratnasambhava
In het Mahayana Boeddhisme is Boeddha Ratnasambhava is een van de belangrijkste Dhyani Boeddha’s.
De Tibetaanse naam is Rinchen Jungne.
‘Ratnasambhava’ kan het best worden vertaald als ‘geboren uit het juweel’.
Net als Gautama raakt ook Ratnasambhava de grond aan.
Nu echter met zijn handpalm naar de kijker toe gericht.
Hiermee drukt hij het gebaar van het geven uit. (Dana)
In sommige afbeeldingen houdt Ratnasambhava een stralend juweel vast, de Cintamani.
Dit staat symbool voor Bodhicitta.
Het betekent geest van Verlichting.
In het Boeddhisme beschouwt men het als de hoogste waarde.
Ratnasambhava vertegenwoordigt de wijsheid van gelijkheid.
Daarmee erkennen we dat andere levende wezens aan ons gelijk zijn.
Hij transformeert alle onze innerlijke gevoelens van trots naar het inzicht van gelijkheid en gelijkmoedigheid.
Wat is gelijkmoedigheid?
Traditioneel gezien is gelijkmoedigheid de vierde van de Brahma Vihara.
Letterlijk: de Vier Goddelijke Verblijven.
Ook wel de vier Hart Kwaliteiten genoemd.
De andere drie zijn:
– Metta = onvoorwaardelijke liefde
– Karuna = mededogen
– Mudita = medevreugde
Gelijkmoedigheid ontstaat als je in staat bent evenveel metta, karuna en mudita te voelen voor alles en iedereen die je tegenkomt.
Inclusief jezelf.
Daarmee omvat gelijkmoedigheid dus de andere drie Hart Kwaliteiten samen.
Meer informatie over gelijkmoedigheid vindt u in de gelijknamige folder hierover.
In 2008 was dit het thema van “Buddha in Beeld”.
De betekenis van een Boeddha in Sukhothai Stijl
De Sukhothai stijl van Thaise Boeddha’s is ontstaan in het voormalige Siam.
Deze stijl staat lijnrecht tegenover de oude Khmer invloed.
Sinds 1939 veranderde de naam van het land van Siam naar Thailand.
De Sukhothai periode duurde van 1238 tot 1438.
Een Sukhothai beeld ziet er altijd zeer elegant uit.
Het gezicht is ovaal en glad, bijna vrouwelijk.
De haardracht van gekrulde haren is typisch herkenbaar.
En zeker wanneer deze overgaan in een vlam boven de kruin.
Daarmee symboliseert een Sukhothai Boeddha een vorm van hoogste wijsheid.