Beschrijving
Boeddha Akshobhya XL
Dit is een beeld van Boeddha Akshobhya XL.
Omdat het hier om een extra groot beeld gaat, is de term XL toegevoegd.
In onze collectie vindt u een wat kleiner identiek beeld: B043 met de toevoeging L van large.
Beide beelden zijn gemaakt van brons.
Brons is een legering van de twee metalen koper en tin.
Beide belden zijn bruin antiek gepatineerd.
Daardoor lijken ze een roestbruine kleur te hebben.
Deze Boeddha draagt een kroon met vier sierpunten.
Het dragen van een versierde kroon verwijst naar Bodhisattva.
Kenmerken van Boeddha Akshobhya
Boeddha Akshobhya is de eerste Bodhisattva in de rangorde van de Vijf Dhyani Boeddha’s.
Gezeten op een verhoogde lotustroon maakt hij het Bhumisparsa handgebaar.
Deze mudra noemt men ook wel het gebaar van de verlichting.
Daarbij ligt de rechterhand op de rechterknie.
De vingers wijzen omlaag met de pols omhoog gericht.
Zijn linkerhand ligt op de schoot in als een Dhyana mudra.
Daarmee symboliseert hij de meditatie waarin hij onder de Bodhiboom langdurig was verzonken.
Op die plek vond de Boeddha uiteindelijk het inzicht in de oorzaken van het lijden van de mens.
En ook hoe dit lijden is op te lossen.
Toen hij tot dat inzicht was gekomen:
Riep hij de aarde aan als getuige voor zijn goede daden en voor de waarheid van zijn woorden.
Zo staat het Bhumisparsa handgebaar symbool voor deze getuigenis.
De Boeddha zit hier in de Virasana ofwel de halve lotus Asana.
Bij deze zithouding zijn de benen in elkaar gevlochten.
De linkervoet ligt boven op het rechter dijbeen.
Echter, de rechtervoet blijft halverwege naar onderen.
Daarom heet deze houding de halve lotuszit.
De betekenis van Akshobhya
Vroeger was Akshobhya een monnik.
Hij zwoer nooit woede of walging te zullen voelen naar andere wezens.
Pas na een lange periode werd hij de eerste van de vijf Dhyani Boeddha’s.
De reden daarvoor is dat hij vastberaden probeerde deze belofte na te leven.
Standvastigheid en doorzettingsvermogen vragen nou eenmaal veel tijd.
Akshobhya is een hemelse Boeddha die heerst over het oostelijke paradijs.
Eenieder die de belofte van Akshobhya in zijn leven vervult, zal hierin herboren worden.
Daarna valt hij niet meer terug in lagere bewustzijnstoestanden.
De grote waarheid die de Boeddha ontdekt had, bestond uit vier delen: de Vier Edele Waarheden.
Meer info hierover kijk in de folder van Expositie: Buddha in Beeld 2005
Tijdens een meditatie roept men Akshobhya aan.
Om hulp te vragen bij het overwinnen van woede en haat.
Mahayana boeddhisme en Bodhisattva?
Mahayana staat bekend als het “grote voertuig”.
Het Mahayana Boeddhisme gaat ervan uit, dat in essentie ieder mens de Boeddha-natuur al in zich heeft en dus een Boeddha in aanleg is.
Een Bodhisattva is iemand die het wezen (Sattva) van verlichting (Bodhi) in zich draagt.
Maar hij doet afstand van het Nirwana om hier op aarde de mensen te helpen.
Volgens deze richting moeten de mensen niet egoïstisch naar Nirwana streven, maar anderen helpen de weg naar de bevrijding te vinden.
Voor Mahayana boeddhisten zijn het heilige figuren, die aanbeden worden. Mahayana tempels.
Deze bevatten doorgaans beelden en afbeeldingen van vele Bodhisattvas, zoals Avalokiteshvara, Chenrezig, KwanYin, Manjushri, en Samantabhadra.
In het Theravada spelen Bodhisattvas geen belangrijke rol.
Het belang dat het Mahayana aan Bodhisattvas toekent ten opzichte van de oudere leer van het Theravada is een van de voornaamste verschillen tussen de twee.
Een Bodhisattva kiest er uit genade voor het bereiken van verlichting uit te stellen en nog op de aarde te blijven om mens en dier te helpen.
Het Mahayana Boeddhisme heeft zich verspreid over Noord-Azië, China, Korea en Japan en later over Malakka en Sumatra.