Bedoeling van deze pagina

De bedoeling van deze pagina is de informatie over betekenis van uitverkochte Boeddha- en Hindoebeelden uit onze webshop toch nog te kunnen bewaren.
We horen van veel van onze klanten dat zij de uitgebreide informatie over deze beelden erg waarderen.
De informatie wordt door velen regelmatig gedownload.
Verder dient deze informatie onze missie van uitdragen van de inhoudelijke filosofie van de Boeddha, die wij zelf onderschrijven en praktiseren.

Nog een andere en belangrijke reden is het overzichtelijk houden van onze winkelvoorraad voor u als gebruiker.
Nu het aantal verkochte beelden sterk is toegenomen, schaadt dit het genoemde overzicht.
U ziet een mooi beeld en het is niet te koop. Het is goed daar meer duidelijkheid in aan te brengen.
Daarom vindt u hieronder een verzameling van de uitverkochte beelden met hun bijbehorende informatie.

Boeddhabeelden

B003 Japanse Zen Boeddha Amida

BxDxH = 45x30x45 cm Gewicht: 7,6 kg

Deze Japanse Zen Boeddha is vervaardigd van brons
Japanse Zen Boeddha
Amida is de Japanse Zen naam voor Boeddha Amitabha. Deze Japanse Zen Boeddha is vervaardigd van brons. En wel van een erg hoogwaardige soort. Brons is een legering van koper en tin. Tenslotte is het brons bruin gepatineerd afgewerkt. Door het gebruik van een vakkundig vervaardigd gietmodel.
Geeft dit beeld van Amida wel een heel zacht serene blik.
Kenmerken van de Japanse Zen Boeddha Amida
Deze Zen Boeddha Amida wordt weergegeven in een zittende meditatiehouding. Beide handen liggen in de schoot met de handpalmen naar boven. De rechterhand ligt boven de linker. Waarbij de beide toppen van de duimen elkaar raken. Aldus vormen zij de mystieke driehoek. De handhouding van een Boeddha heet: Mudra. Dus hier gaat het om de Dhyana Mudra. De Dhyana Mudra hoort speciaal bij Amida. Want deze Mudra gebruikte de Boeddha tijdens zijn laatste meditatie onder de Bodhiboom.
Betekenis van Boeddha Amida
De Japanse Zen Boeddha leent zich uitstekend om bij de ingang van een meditatiecentrum te plaatsen. Ongetwijfeld brengt hij de aspirant mediterenden bij binnenkomst in de juiste stemming. Voor wat er deze avond nog komen gaat. Zodoende geeft dit beeld heel speciaal uitdrukking aan het Zen Boeddhisme.
Het Japanse Zen Boeddhisme van begin 21ste eeuw is onder te verdelen in drie hoofdstromingen:
- Zuiver Land Boeddhisme
- Nichiren Boeddhisme
- Zen Boeddhisme
In Japan kreeg het Boeddhisme pas in de 6de eeuw naChr vaste voet aan wal.
Wat is eigenlijk Zen?
Zen is een gekende vorm van het Mahayana Boeddhisme. Hoewel dit zeker niet exclusief Japans is, heeft het vooral in Japan kunnen bloeien. Daardoor heeft Zen juist daar zijn hoogtepunt en volmaaktheid bereikt. Zen of Zazen is afgeleid van het Chinese woord Chan (Indisch: Dhyana), wat meditatie betekent. Dhyana ken je misschien nog wel, omdat dit ook een van de elementen van het achtvoudige pad van de Yoga is. Meditatie is een ononderbroken stroom van aandacht op een object, bijvoorbeeld de ademhaling. Zen wordt ook wel Zazen genoemd. ‘Za’ betekent zitten.
Zo kun je Zazen dus zien als een soort zit meditatie. Lees verder: Alles over Zen.

 

B010 Zittende Kwan Yin Bodhisattva

BxDxH = 30x24x65 cm, Gewicht: 13,5 kg

Zittende KwanYin Bodhisattva
Zittende KwanYin Bodhisattva
De zittende KwanYin beeldt de Chinees Boeddhistische Bodhisattva uit. Zij is de oergodin van oneindige genade. Dus van compassie, (mededogen) wijsheid, en erbarmen. Haar naam betekent: “Zij die naar de geluiden van de wereld luistert”. Daarom luister zij barmhartig naar de noden en het leed van de mensheid. KwanYin opent op een zachte, liefdevolle manier de energie van het hart. In het Mahayana Boeddhisme is zij een wezen dat anderen actief bijstaat op het pad naar verlichting. Dit beeld is gemaakt van brons. De vorm van het beeld is van verbluffende schoonheid. Daarom zou het zo in een museum geplaatst kunnen worden. Na het gieten is er een koper kleurige patina toegepast.
Kenmerken van een KwanYin beeld
Het handgebaar dat bij KwanYin hoort, is de Anjali Mudra. Hoe voer je de Anjali mudra uit? Breng de handpalmen samen ter hoogte van je hart. Druk ze gelijkmatig samen. Je plaatst de handpalmen niet geheel tegen elkaar. De bovenste knokkels van je vingers zijn licht gebogen. Waardoor er een kleine ruimte ontstaat tussen de handpalmen. Met een diep gevoel van respect, kijk je de ander aan. Sommigen van ons voelen hier onbewust een sterke weerstand bij. Tegen dat samenvouwen van onze handen. Want het voelt toch als een teken van onderwerping? De schoonheid van dit gebaar is echter tijdloos en universeel. Juist omdat het ons precies in de kern van ons wezen plaatst. Let ook op de zithouding van KwanYin. Haar rechterbeen ligt gevouwen over het linker.  Zodat de beide voetzolen omhoog wijzen. Deze zithouding of Asana heet: De volledige Lotus zit (Padmasana). Padma = Lotus en Asana = pose.  De Padmasana brengt rust in ons hoofd. En dus vormt het kijken naar KwanYin een goede voorbereiding op een diepe meditatie.
De betekenis van KwanYin als Bodhisattva
Als Bodhisattva laat KwanYin de zegen van Nirvana voorlopig aan haar voorbij gaan. Ze heeft beloofd om eerst de andere levende wezens uit hun lijden te bevrijden. Daarom stelt KwanYin het bereiken van de verlichting nog even uit. KwanYin heet in China QuanYin. Daar is zij de meest vereerde en meest populaire Boeddhistische Bodhisattva. In het Westen noemen wij haar: "de Maria van het Oosten".
Nog een belangrijk thema van KwanYin is: het leren omgaan met chaos en structuur. Net als bij "het laten gebeuren" en "het handelen", brengt ze de twee tegenpolen met elkaar in balans. Ze helpt ons starre en beperkende structuren op te lossen. Chaotische energieën doelgericht in banen te leiden. Waardoor ze juist effectief gaan werken. Haar levenswater geeft de mensen moed. Moed om aan iets nieuws te beginnen. En lef om nieuwe ervaringen op te doen. Op lichamelijk niveau kan het levenswater van KwanYin spanningen wegnemen. Die waren immers in onze gedachten ontstaan. Omdat we de dingen emotioneel vasthouden.
Is uw interesse nu gewekt? Lees dan de ontroerende: "Legende van KwanYin". Een aanrader!

 

 

 

B11 Amogasiddhi Boeddha in Abhaya mudra

BxDxH = 40x30x60 cm, Gewicht: 20,0 kg

Amogasiddhi Boeddha
Amogasiddhi Boeddha
Dit beeld van Boeddha Amogasiddhi in Abhaya mudra. Het is afkomstig van een hooggekwalificeerde modelmaker. De kwaliteit is die van een museumstuk. Het is afkomstig uit de expositie "Buddha in Beeld". Deze modelmaker verstaat de kunst van het bereiken van schoonheid. Want dat kun je zien aan de details in de kleding die deze Boeddha draagt. Het beeld is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. Na het gieten is het beeld roodbruin gepatineerd. Vervolgens is de mantel met bladgoud bekleed. Elke detail is in dit beeld goed zichtbaar. Neus, ogen, vingers. Alles ziet er even verfijnd uit.
Kenmerken van de Boeddha Amogasiddhi
Het handgebaar van Amogasiddhi is de Abhaya Mudra. Deze symboliseert bevrijding van angst voor de bedreigingen van gif en bedrog. Zijn rechterhand houdt hij opgeheven ter hoogte van zijn borst. De handpalm wijst naar buiten alsof hij 'stop' wil zeggen. Natuurlijk bedoelt hij dat hier ook: "Stop met het hebben van angst". Amitabha zit op een dubbele lotustroon in de Padmasana of volledige lotushouding. Padma = Lotus. Asana = houding. De stand van het lichaam van een Boeddha heet: Asana.
Betekenis van Amogasiddhi
Amogasiddhi is een van de vijf Boeddha’s van wijsheid uit de Mahayana traditie van het Boeddhisme. Zijn naam betekent: Hij wiens prestatie niet tevergeefs is. Hij brengt onfeilbaar succes (doel behalen). Amogasiddhi transformeert afgunst en jaloezie in alles omvattende wijsheid. Deze wijsheid houdt in: volharding, onfeilbaar vermogen tot onderscheid en foutloze actie. Zijn lichaamskleur is groen. De kleur groen heeft associaties met kalmte, vrede en rust van de natuur. En ook met jeugdige energie. Zijn partner is de bekende Groene Tara, 'De Edele Verlosser'. Vaak ziet men hem afgebeeld met een Vajra of een Vishvavajra.  Dat is een dubbele scepter. Het is een zeer krachtig symbool. Deze werkt zo trefzeker als een bliksemschicht. Daarom staat dit attribuut voor prestatie en vervulling op alle gebieden. Zijn Skanda is: wilskracht. Dus als je mediteert op Amogasiddhi, dan overwin je afgunst en jaloezie.
En deze twee transformeert hij in wilskracht.

 

 

 

B015 Sukothai Boeddha Gautama

BxDxH = 30x16x30 cm, Gewicht: 6,0 kg

Boeddha Gautama in Bhumisparsa Mudra
Boeddha Gautama in Bhumisparsa Mudra
Dit prachtige beeld is gemaakt van brons. Vermoedelijk is het al een oud beeld. Omdat het sporen van slijtage vertoont. Brons is een legering van koper en tin. Na het gieten is het brons zwart gepatineerd. En vervolgens met goudverf bewerkt.
Kenmerken van de Sukhothai Gautama Boeddha
Het handgebaar dat typisch bij Boeddha Gautama hoort is de Bhumisparsa Mudra. Met dit gebaar wil Gautama Moeder Aarde laten getuigen van de door hem gevonden Waarheid. Deze Waarheid is vierledig. En staat in het Boeddhisme bekend als: de Vier Edele Waarheden. In het kort komt het er op neer dat deze oerboeddha een oplossing vond voor het menselijk lijden. Zijn rechterhand ligt op zijn rechterknie. De handpalm naar onderen. Zijn vingers wijzen naar de aarde. Gautama zit op en dubbele Lotustroon. Hij zit in een halve lotus zithouding. Deze houding heet Virasana. Gautama is hier zittend afgebeeld met één been rustend op het andere been en de andere voet rustend op de grond.
De betekenis van Gautama
Gautama Boeddha leefde van 563 - 483 v.Chr. Bekend als Siddhartha Shakyamuni "De Wijze van de Shakya’s". Hij was bedelmonnik, wijze, filosoof, leraar en religieuze leider tegelijk. Zijn leven speelde zich vooral af in het noordoostelijke deel van het oude India. Een belangrijke ontdekking na zijn ontwaken was "Leven in het Hier en Nu". Daaruit ontstond de bekende uitspraak van de Boeddha: “Ik geef onderricht, omdat jij en alle wezens gelukkig willen zijn en lijden willen vermijden. Ik geef les in: 'Zoals de dingen zijn'. Hij was de verlichte leraar die volledig Boeddhaschap bereikte. Zijn inzichten hielpen de mensen om bewust een einde te maken aan de cyclus van geboorte, sterven en wedergeboorte. Na zijn dood hebben zijn volgelingen de verhalen over zijn leven, de verhandelingen en de kloosterregels samengevat en bewaard. Aanvankelijk werden zijn leringen volgens de mondelinge traditie doorgegeven. Pas 400 jaar later zijn ze opgetekend door toegewijde schrijvers.
Wat is een Sukhothai Boeddha?
De Sukhothai stijl van deze Boeddha is ontwikkeld in het voormalige Siam. Tijdens de Sukhothai periode (1238 - 1438). Deze stijl staat lijnrecht tegenover de oude Khmer invloed. De beelden zien er dan eleganter uit. Met meer ovale en gladde gezichten. Je zou ze bijna vrouwelijk kunnen noemen. Herkenbaar is, de typische haardracht van een Sukhothai Boeddha. De gekrulde haren die gaan boven de kruin over in een vlam. De spitse vlam staat symbool voor een hoge vorm van wijsheid.

 

 

B016 Staande KwanYin op schildpad

BxDxH = 27x14x45 cm, Gewicht: 4,5 kg

KwanYin op Schildpad met 16 armen
KwanYin op Schildpad met 16 armen
Dit beeld toont een staande KwanYin boven op een schildpad. Het beeld is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. De vele details maken dit beeld wel heel bijzonder. Hoewel de attributen in haar handen niet altijd goed te onderscheiden zijn.
Kenmerken van KwanYin op een schildpad
Het handgebaar dat bij KwanYin hoort, is de Anjali Mudra. Twee van haar zestien handen maken dit handgebaar. De handpalmen komen samen ter hoogte van haar hart. En zijn niet geheel tegen elkaar geplaatst. De bovenste knokkels van haar vingers zijn licht gebogen. Hierdoor ontstaat er een kleine ruimte tussen de handpalmen. Dit gebaar symboliseert devotie en nederigheid. Daarmee symboliseert KwanYin de Vier Onmetelijke Kwaliteiten van de Bodhisattva. Liefde, Mededogen, Medevreugde en Gelijkmoedigheid.
De betekenis van KwanYin en de schildpad
De schildpad is een symbool van een lang leven, gezondheid en medicijnen. De Amrita nectar in de vaas die Kwan Yin draagt, heeft dezelfde betekenis. KwanYin symboliseert zelf genade en mededogen. Dit zou een gebed voor een lang leven kunnen waar KwanYin ons op wil wijzen. Het vormt misschien ook een symbool van rechtschapenheid en medelevend leven dat de oorzaak zal geven voor een lang leven. Een aanmoediging om de Dharma te beoefenen om betere wedergeboorten en ultieme verlichting te hebben.
Bodhisattva met 16 handen
Naaste de twee handen in Anjali Mudra, heeft KwanYin er hier nog veertien. Daarmee kan ze nog beter reiken naar de wereld die lijdt.
Met de klok mee, beelden deze handen uit:
1. Schelphoorn of Shanka, (roept op te ontwaken)
2. Heilige teksten (hoofdteksten uit de Dharma)
3. Heilige Steen of Mani (symbool van Wijsheid)
4. Bedelnap of Patra (symbool van de Middenweg)
5. Nachtlotus of Utpala (symbool van zuiverheid)
6. Soetrarol of Hokyo (hulp bij diep studeren)
7. Dharmawiel of Dharmachakra (symbool voor de Dharma)
8. Drieparel of Triratna (drie-eenheid Boeddha, Dharma en Sangha)
9. Boek of Pustaka (is symbool voor Wijsheid)
10. Goudklomp of Kanika (is symbool van welvaart)
11. Abhaya Mudra (rustgevend handgebaar)
11. Parel of Cintamani (is wens vervullend Juweel)
12. Knots of Gada (symbool van soevereiniteit)
13. Parel of Cintamani (wens vervullend symbool)
14. Parasol of Chattra (bescherming van de Dharma)

 

B022 Ratmasambhava Boeddha

BxDxH = 20x19x25 cm, Gewicht: 2,6 kg

Ratnasambhava Boeddha in Varada mudra
Ratnasambhava Boeddha in Varada mudra
Dit beeld toont een afbeelding van Boeddha Ratnasambhava. Het beeld is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. Na het gieten is het oppervlak van het brons rood gepatineerd. De afwerking van de plooien in de kleding van deze Boeddha is prachtig.
Kenmerken van Ratnasambhava Boeddha
Ratnasambhava zit op een dubbele lotustroon. Hij maakt het handgebaar van zegen en vrijgevigheid. Meestal maakt een Boeddha dit gebaar met de rechterhand. Immers, de rechterhand is de gevende hand. De vijf gestrekte vingers in deze mudra duiden op de vijf volmaaktheden:
- Vrijgevigheid
- Moraliteit
- Geduld
- Inspanning
- Meditatieve concentratie
Zijn andere hand ligt in de schoot. Waarbij de handpalm naar boven is gericht. Let ook op de zithouding van deze Ratnasambhava. Hij zit hier in de volledige meditatie houding. Zijn rechterbeen is over het linker gevouwen. Zodat de beide voetzolen omhoog wijzen. Deze zithouding of Asana heet: Padmasana Padma = Lotus en Asana = pose.
De betekenis van Ratnasambhava
Ratnasambhava is de hemelse Boeddha van het Zuiden. Hij is een van de vijf Dhyani of meditatie Boeddha's. Zijn kracht is het ontwikkelen van gelijkmoedigheid en gelijkheid. In de Vajrayana traditie verwijst dit naar de poging om hebzucht en trots te vernietigen. Het paard of een paar leeuwen vormen zijn voertuig. De gemalin (Shakti) van Ratnasambhava is Mamaki. Daarmee is zij een van de vijf bestaande vrouwelijke Boeddha's. Hij vertegenwoordigt de Skandha: Vedana. Dat is de Skanda van gewaarwording. Deze ontstaat als we met een onze zintuigen ergens contact mee maken. Dit is dus een vorm van bewustzijn. Ratnasambhava moedigt ons aan kennis te nemen van de Dharma. In het Sanskriet betekent zijn naam: "uit het juweel geboren". De drie Boeddhistische juwelen zijn: Boeddha, Dharma en Sangha. In de kunst wordt hij getoond met de mudra van het geven.

 

B025 Prajnaparamita Boeddha

BxDxH = 18x12x20 cm, Gewicht: 2,4 kg

Prajnaparamita Boeddha met vier hoofden en acht armen
Prajnaparamita Boeddha
Dit is het beeld van Boeddha Prajnaparamita. Een van de vijf vrouwelijke Boeddha's. Het beeld is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. Na het gieten is het brons oppervlak bruin glanzend gepatineerd. Met op sommige plaatsen sporen van kopergroen.
Kenmerken van Boeddha Prajnaparamita
Boeddha Prajnaparamita heeft vier hoofden en acht armen. Zij is de moeder van het Mahayana Boeddhisme. Prajnaparamita is een Bodhisattva. Daarom heeft ze meerdere armen en hoofden. Hier heeft ze vier hoofden en acht armen. Een Bodhisattva is een Boeddha die Nirwana heeft uitgesteld om alle levende wezens te helpen op hun Pad naar Verlichting. Dus heeft ze de hoofden en armen bij haar taak hard nodig. Immers, ze komt handen en ogen tekort. Met de klok mee dragen haar handen:
1. Mani, steen juweel van de leer.
2. Trishula of drietand.
3. Phurba of Vajrakila, de magische dolk.
4. Vajra of donderkeil, krachtig mannelijke symbool.
5. Agni of vuur.
6. Shara + Chapa, is pijl-en-boog.
7. Dharmachakra, het wiel van de Wet, symbool van de Dharma.
8. Vitarka mudra.
De Vitarka mudra is het handgebaar dat het onderwijzen uitdrukt. In dit geval de Leer van Boeddha.
De betekenis van Prajnaparamita
Boeddha Prajnaparamita is de vrouwelijke Boeddha van transcendente wijsheid. Zij is de 'Grote Moeder' van het Mahayana Boeddhisme. Deze prachtige vrouwelijke godheid verpersoonlijkt de wijsheid van alle Boeddha's. Prajnaparamita betekent 'perfectie van wijsheid'. De Prajnaparamita Soetra's zijn de Mahayana teksten over dit thema. Volgens een legende heeft de historische Boeddha deze Soetra's aan verschillende discipelen onderwezen. Maar omdat de wereld daar niet klaar voor was, waren ze verborgen gehouden. Totdat Nagarjuna ze in de tweede eeuw na Christus ontdekte in een onderwatergrot bewaakt door de Naga's. De "ontdekking" van de Prajnaparamita Soetra's is de tweede draai van drie aan het Dharma Wiel. Boeddha Gautama zette het Dharma Wiel voor het eerst in werking. Men denkt dat de Astasahasrika Prajnaparamita Soetra de oudste is. Ook wel de Perfectie van Wijsheid in 8000 regels genoemd. De Prajnaparamita Soetra's vormen een zichtbaar onderdeel van het Tibetaans boeddhisme en andere Mahayana scholen.

 

B026 Thep Phanom tempelwachters

BxDxH = 18x12x20 cm, Gewicht: 12,3 kg

Thep Phanom tempelwachters
Thep Phanom tempelwachters
Thep Phanom is een set van tempelwachters. Het zijn prachtige beelden die als beschermengelen in een knielende houding zijn uitgebeeld. Afhankelijk van de grootte en rijkdom van de tempel plaatste men de tempelbewakers afzonderlijk, als mannelijk en vrouwelijk paar of in een grotere groep. Dat aantal kon oplopen tot acht of zelfs twaalf. De beelden zijn gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. Na het gieten is een smaragdgroen patina op het bronzen oppervlak aangebracht. Kleding en hoofdtooi zijn later verguld met goudverf. De kleur van het goud steekt mooi af tegen het felle groen. 
Alles is volledig intact en heeft veel minutieuze details. De beelden zijn in kleine series gegoten, waardoor details goed bewaard gebleven zijn.
Kenmerken van de Thep Phanom tempelwachter
Thep Phanom tempelwachters komen oorspronkelijk uit Thailand. Ze bewaken de tempels en zorgen dat de negatieve energie buiten de tempel blijft. In een knielende houding zitten ze met de handen op borsthoogte gevouwen. Deze handhouding heet Anjali mudra. Ook wel de Namaskara mudra genaamd. Het betekent: “Mijn ziel groet het goddelijke in u”. De mudra van deze beelden is een welkomstgroet. De Thep Phanom kwam voor het eerst op toen Boeddha verlichting bereikte. Ze beschermden hem tegen demonen en verleiders. Later kwamen ze in functie als beschermers van religieuze tempels en rituele voorwerpen, zoals Soetra rollen en Dharma teksten.
De betekenis van een Thep Phanom
Thep Phanom dient een tweeledig doel:
1. Bewaken van de tempel als plaats voor devotie en toewijding. Ze herinneren de bezoeker aan de gewijde plek.
2. De gelovigen welkom heten in de tempel. Dus nodigen ze de bezoeker uit tot verering en aanbidding en het brengen van spirituele offers.
Met het toegenomen toerisme krijgt de Thep Phanom er nog een nieuwe functie bij. Want ze wijzen de toerist er nu op: “Vergeet niet om je bescheiden te kleden. Voor gelovigen is dit een belangrijke Boeddhistische tempel. Zorg ervoor dat je de schoenen uittrekt voordat je naar binnen gaat en respecteer hun geloof. Wees u bewust dat het ten eerste een actief heiligdom van aanbidding is en op de tweede plaats een toeristische attractie.” Veel Thep Phanom beelden zijn te zien in de Wat Si Thep Pradittharam in Nakhon Phanom. In de Thaise taal is “Wat” ons woord voor “Tempel”.
Dvarapala en Dharmapala
Een Thep Phanom is een Dvarapala. Wel van een meer vriendelijke soort. Dvara betekent in het Sanskriet "poort" of "deur" en Pala "bewaker" of "beschermer". Men plaatste deze soort beelden traditioneel buiten een Boeddhistische of een Hindoetempel om het heiligdom binnenin te beschermen.
Een Dvarapala wordt meestal afgebeeld als een gewapende angstaanjagende krijger die er uitziet als een demon. Echter, aan de poorten van Boeddhistische tempels in Sri Lanka vertoont een Dvarapala vaak mildere menselijke kenmerken. In andere gevallen kan een fel uitziende Naga slangenfiguur deze functie vervullen. Als beschermer van de Dharma worden ze Dharmapala's genoemd. Het zijn godheden, die in de Boeddhistische iconografie van de Mahayana en tantrische tradities meestal een toornig uiterlijk hebben. Deze toorn toont hun gelovige bereidheid om Boeddhistische volgelingen te verdedigen en te beschermen tegen gevaren en vijanden.

 

B027 Staande Boeddha Akshobhya

BxDxH =  18x18x64 cm, Gewicht: 7,5 kg

Staande Boeddha met bedelnap
Staande Boeddha met bedelnap
Dit is het beeld van een staande Boeddha met bedelnap. De staande Boeddha is in dit geval een Sukhothai. Hier is gebruik gemaakt van een zeer hoogwaardig gietmodel. Dat kun je zien aan de details die in de voet en de lotus zijn verwerkt. Ook het hoofd is van een prachtige kwaliteit. Het beeld is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin.
Kenmerken van de staande bedelnap Boeddha
Behalve zittend en liggend, worden Boeddha's ook staand afgebeeld. Dat kan een Boeddha in meditatie zijn. Omdat meditatie zowel zittend, staand, lopend als liggend kan zijn uitgevoerd. De staande houding van een Boeddha heet Samapadasana. Bij deze houding staat de Boeddha evenwichtig op twee naast elkaar geplaatste voeten. Boven op de troon, die uit vier verdiepingen bestaat, ligt nog een dubbele lotus. De troon wordt gebruikt uit eerbied voor het onderricht dat wordt gegeven en toont respect voor de betekenis van de leer van de Boeddha. Praktisch gezien heeft de troon het voordeel dat de leraar door de hoge positie zichtbaar is voor iedereen. De inscriptie op de voet van het beeld is vermoedelijk in Thai geschreven.
De betekenis van een staande Boeddha
Een staande Boeddha draagt vaak een bedelnap in zijn handen. Daar zit het volgende verhaal aan vast: De Boeddha ziet zijn vader na jaren van afwezigheid terug. Voor monniken is het gebruikelijk een dagelijkse ronde te lopen om aalmoezen op te halen. Tot schrik van zijn vader deed de Boeddha hetzelfde. "Wat!", riep hij uit, "een bedelende zoon…" De Boeddha kalmeerde zijn vader door te stellen dat dit voor Boeddha’s gebruikelijk is. Zo maken ze duidelijk dat ze beschikbaar zijn voor toegewijde volgers. Ze geven hen daarmee de gelegenheid om hem voedsel te kunnen geven.
Dat brengt het duo geven en ontvangen weer in evenwicht. Immers zij hebben zijn leer mogen ontvangen. De staande Boeddha met bedelnap hoort bij de woensdag als geboortedag. Hij symboliseert nederigheid. (Pang Um Baatr)
De betekenis van Sukhothai
De Sukhothai stijl van deze Thaise Boeddha is ontwikkeld in het voormalige Siam. Tijdens de Sukhothai periode (1238 - 1438). Deze stijl staat lijnrecht tegenover de oude Khmer invloed. De beelden zien er eleganter uit. De gezichten ovaal en glad, bijna vrouwelijk. Herkenbaar is, de typische haardracht van gekrulde haren die overgaan in een vlam boven de kruin. Als symbool van de hoogste wijsheid.

 

B029 Amithabha Sukothai Boeddha

BxDxH =  19,5x11x30 cm, Gewicht: 1,7 kg

Zittende Boeddha
Voorzijde Zittende Boeddha
Hier is Boeddha Amitabha afgebeeld in de Sukhothai stijl. Hij zit hoog op een rijkelijk versierde troon. Het beeld is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. Na het gieten is het brons oppervlak bruin gepatineerd.
Kenmerken van deze Amitabha Boeddha
Het mediterende handgebaar van Boeddha Amitabha heet: Dhyana mudra. Daarbij liggen de beide handen in de schoot. En zijn de handpalmen naar boven gekeerd. Zijn rechterhand ligt boven op de linker. De Dhyana Mudra symboliseert een toestand van diepste meditatie. Daardoor is het praktische bewustzijn opgeheven. Amitabha zit op een dubbele lotustroon in de halve lotus houding. De stand van het lichaam van een Boeddha heet: Asana. De Boeddha nam de Dhyana Mudra aan. Toen hij in een diepe meditatie was verzonken onder de Bodhiboom. In de Boeddhistische levenswijze neemt meditatie een belangrijk plaats in.  Want het maakt ons bewust van de voorbij razende gedachten in ons brein. Daardoor kan meditatie ons helpen het lijden te verlichten. Immers een mediterende Boeddha moedigt je aan om de meditatie vol te houden.
De betekenis van Amitabha
Volgens de geschriften van het Mahayana Boeddhisme is Amitabha een hemelse Boeddha. Hij bezit oneindig veel verdienste. Dit als gevolg van de vele goede daden over zijn talloze vorige levens. Om deze reden noemt men hem een Bodhisattva. Een Bodhisattva is iemand die voorbij de zegen van Nirvana gaat. Hij stelt het bereiken van verlichting nog even uit. Met de belofte om eerst de andere levende wezens uit hun lijden te bevrijden. Amitabha betekent "Oneindig Licht", Amitayus betekent "Oneindig Leven". Dus noemt men Amitabha ook wel: "De Boeddha van Onmetelijk Licht en Leven".
De betekenis van een Boeddha in Sukhothai Stijl
De Sukhothai stijl van Thaise Boeddha's is ontwikkeld in het voormalige Siam. Deze stijl staat lijnrecht tegenover de oude Khmer invloed. Sinds 1939 veranderde de naam van het land Siam in Thailand. De Sukhothai periode duurde van 1238 - 1438. De meeste Sukhothai beelden zien er elegant uit. Hun gezichten zijn ovaal en glad, bijna vrouwelijk. De typische haardracht van gekrulde haren is zeer herkenbaar. En vooral wanneer deze overgaan in een vlam boven de kruin. Een vlam op de kruin is het teken van de hoogste wijsheid.

 

 

B030 Sukothai Akshobhya

BxDxH =  24x12x33 cm, Gewicht:  3,2 kg

Sukhothai Akshobhya
Voorzijde Sukhothai Akshobhya
Dit is het beeld van de Sukhothai Boeddha Akshobhya. Deze behoort tot de vijf Dhyani Boeddha's. Het beeld is volledig gegoten in brons. Brons is een legering van koper en tin. De mantel van deze Boeddha heeft een schitterend zilverkleurig uiterlijk. Gezicht, rechterarm, rechterschouder en voeten zijn goudkleurig gepatineerd.
Kenmerken van Boeddha Akshobhya
Dit beeld is Boeddha Akshobhya in Sukhothai stijl. Gezeten op een lage troon maakt hij met de rechterhand het Bhumisparsa handgebaar. Deze mudra noemt men ook wel het gebaar van de verlichting. De vingers wijzen omlaag met de pols omhoog gericht. Zittend onder een Bodhiboom vond de Boeddha uiteindelijk het inzicht in de oorzaken van het lijden van de mens. En ook hoe dit lijden is op te lossen. Toen hij tot dat inzicht was gekomen, riep hij de aarde aan als getuige voor zijn goede daden en voor de waarheid van zijn woorden. Zo staat het Bhumisparsa handgebaar symbool voor deze getuigenis.
De Boeddha zit hier in de Virasana, dat is de halve lotushouding. Bij deze zithouding zijn de benen in elkaar gevlochten. De rechtervoet ligt boven op het linker dijbeen. Echter, de linkervoet blijft naar onderen liggen. Daarom heet deze houding de halve lotushouding.
De betekenis van Boeddha Akshobhya
Vroeger was Akshobhya een monnik. Hij zwoer nooit woede of walging te zullen voelen naar andere wezens. Pas na een lange periode werd hij een van de vijf Dhyani Boeddha's. De reden daarvoor is dat hij vastberaden probeerde deze belofte na te leven. Standvastigheid en doorzettingsvermogen vragen nou eenmaal veel tijd. Akshobhya is een hemelse Boeddha die heerst over het oostelijke paradijs. Eenieder die de belofte van Akshobhya in zijn leven vervult, zal hierin herboren worden. Daarna valt hij niet meer terug in lagere bewustzijnstoestanden. De grote waarheid die de Boeddha ontdekt had, bestond uit vier delen: de Vier Edele Waarheden. Meer info hierover kijk in de folder van Expositie: Buddha in Beeld 2005. Tijdens een meditatie roept men Akshobhya aan. Daarmee vraag je om hulp bij het overwinnen van woede en haat.
De betekenis van de Sukhothai Stijl
De stijl van deze Thaise Boeddha is ontwikkeld in de Sukhothai periode. Deze periode heeft bestaan in het voormalige Siam van 1238 -1365. In 1939 wijzigde Phibun de naam van het land van Siam tot Thailand (Prathet Thai), wat "land van vrije mensen" betekent. Herkenbaar aan een Sukhothai boeddha is de typische haardracht met gekrulde haren. Deze gaat geleidelijk over in een vlam boven op zijn kruin. De vlam vormt het symbool van de hoogste wijsheid. Een ander kenmerk is het meer ovale gezicht. Een Sukhothai Boeddha heeft meestal elegante vingers.

 

B038 Boeddha in loopmeditatie

BxDxH =  29x29x144cm, Gewicht: 45 kg

Boeddha in loopmeditatie
Boeddha in loopmeditatie
Dit is een beeld van een Boeddha in de loopmeditatie. Het beeld is bijna 1,5 meter hoog. Dus is het een vrij groot beeld. Het beeld is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. Na het gieten is het brons oppervlak fel groen gepatineerd. Enkele kledingstukken hebben bovendien goud accenten.
Kenmerken van een Boeddha in de loopmeditatie
Dit beeld is een staande Boeddha op een dubbel lotus voetstuk. Duidelijk is te zien dat het beeld een beweging uitdrukt. Het is dus een Boeddha in de loopmeditatie. Dit beeld is een Sukhothai Boeddha. Met een vlam boven zijn kruin. De linkerhand beeldt de Abhaya mudra uit. Dat is het handgebaar van geruststelling, zonder angst. De rechterhand is een soort van Varada mudra. Dat is het gebaar van geven. Geven en ontvangen zijn in het Boeddhisme een belangrijk duo.
De betekenis van meditatie in het Boeddhisme
In het Boeddhisme kent men diverse vormen van meditatie. Ze leiden echter alle tot hetzelfde doel. Het doel van meditatie is om binnen onze geest een stukje vrede en geluk te brengen. De emoties die onze vrede en geluk verstoren, zoals begeerte en woede, hebben onwetendheid als bron. Als gevolg daarvan kunnen we soms ongecontroleerd achter bepaalde begeerten aanrennen. Meditatie is dus het ontwikkelen van een tegenkracht tegen verstorende emoties, zodat ze minder vaak en minder krachtig opkomen. In een loopmeditatie proberen we bedachtzaam te zijn en ons van elke fase van de bewegingen bewust te worden. Het is erg belangrijk om een object van meditatie uit te zoeken. En bij voorkeur een langere tijd hetzelfde object te gebruiken. Welk object mag men zelf weten. Zo zal een Boeddhist al gauw een mentaal beeld van een Boeddha als object nemen of een mentaal beeld van een spirituele leraar.

 

 

Hindoebeelden

H001 God Brahma de Schepper

BxDxH = 23,5x22x44 cm, Gewicht: 7,5 kg

In het Hindoeïsme is Brahma de Schepper
In het Hindoeïsme is Brahma de Schepper
In het Hindoeïsme wordt de God Brahma gezien als de Schepper van het universum. Het Hindoeïsme is een polytheïsche religie. Dat betekent dat het een godsdienst is met meer goden. Dit beeld is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. Hier komt duidelijk het vakmanschap van de kunstenaar tot uiting. Want zowel voor- en achterkant van het beeld zijn van grote schoonheid.
Kenmerken van deze Brahma als Schepper
Met twee van zijn handen maakt Brahma het gebaar van Vitarka. Bij deze mudra vormen de duim en de wijsvinger samen een cirkel. Een cirkel is rond en duidt op reïncarnatie. De cyclus van geboorte, sterven en wedergeboorte. Bovendien symboliseert de cirkel het Wiel van de Wet. De Hindoewet, in dit geval de Veda's heet ook wel BrahmaDharma. Let ook op de zithouding van deze Brahma. Hij zit in de Lalita of Rajalila Asana. Daarbij ligt de rechterknie opgeheven op de troon. Terwijl het linkerbeen speels naar beneden hangt. Soms een beetje naar buiten wijzend. De term Asana betekent "houding". Lalita is een naam voor de Allerhoogste Goddelijkheid. Letterlijk betekent het: "hij die speelt". Terwijl Rajalila "Koninklijke Speelsheid" betekent. Dit is kosmisch gezien van enorme betekenis. Want in het Hindoeïsme ziet men de rol van de Schepper als een "Goddelijk Spel". De speelsheid van Brahma heeft dus de hele Schepping tot gevolg.
Trimurti
In het Hindoeïsme is de schepping met haar kosmische activiteiten het werk van drie basale krachten. Deze worden gesymboliseerd door drie goden, die samen de Hindoe drie-eenheid of 'Trimurti' vormen:
Brahma - de schepper
Vishnu - de instandhouder
Shiva - de vernietiger
Tri = drie en murti = eenheid. Drie-eenheid is een constructie die men in meer religies tegenkomt. Bij dit beeld zit Brahma verheven op een dubbele troon. Hij is toegerust met vier hoofden en acht armen. Vier handen maken een handgebaar. Zes handen houden diverse attributen vast. Waarvan twee handen een combinatie zijn van mudra en attribuut.
De betekenis van Brahma in het Hindoeïsme
Brahma is de schepper van het universum en van alle wezens, zoals afgebeeld in de Hindoeïstische kosmologie. Volgens de Purana's is Brahma de zoon van God. De God Brahma werd geboren uit het Opperwezen Brahman en uit de vrouwelijke energie, Maya. Brahman is de aldoordringende Goddelijke Essentie, waaruit alles voortkomt en waarnaar alles terugkeert. Hier heeft Brahma vier gezichten, waarvan er drie zichtbaar zijn. In de meeste beelden wordt Brahma weergegeven met slechts drie gezichten en vier handen. Zijn vier gezichten vertegenwoordigen de vier Veda’s. De vier armen geven aan dat hij regeert over de vier windstreken. Dit beeld van Brahma heeft 2 x 4 = 8 armen. De functie van de vier extra armen wordt nader uitgelegd.
De attributen in de handen van Brahma
Vier van zijn handen dragen attributen:
- Waterkruik (Kalasha) symboliseert de middelen die nodig zijn voor de schepping.
- Vuur (Agni) symbool van vernietiging, bovendien voorwaarde voor het scheppen van nieuw leven.
- Zonnewiel (Chakra) in combinatie met de Vitarka mudra.
- Speer (Shula) het onoverwinnelijke wapen van de Schepper.
- Boek (Pustaka) de heilige teksten van de Veda's in combinatie met de Vitarka mudra.
- Schelphoorn (Sankha) wapen tegen demonen.
In tegenstelling tot alle andere Hindoegoden draagt Brahma geen wapens in zijn handen. Behalve wanneer hij de Asura moet bevechten. Asura zijn macht zoekende goden. Brahma neemt de mensheid tegen deze goden in bescherming. Dus daar heeft Brahma nog een paar extra armen voor nodig.

H003 Radha en Krishna onder een boom

BxDxH = 38x30x50 cm, Gewicht: 14 kg

Krishna en Rama onder een boom
Krishna en Rama onder een boom
In dit beeld staan Radha en Krishna onder een boom. Ze staan daar niet zomaar. Welnee! Want er is een spirituele liefde tussen de goddelijke Krishna en zijn toegewijde Radha. Dat is hier onder die pauwen zo mooi in beeld gebracht. En waar kun je nou nog mooier je liefde uitdrukken dan onder een boom? De liefde van Radha voor Krishna staat symbool voor de uitdrukking van onze liefde voor God. Dit prachtige beeld is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. De kleur van het beeld is geel. Met hier en daar wat zwarte schaduwen. Kijkt u eens hoeveel subtiele details in dit beeld verwerkt zijn.
Kenmerken van Radha en Krishna onder een boom
Radha is wel de belangrijkste echtgenote van Krishna. Samen drukken ze het vrouwelijke en mannelijke aspect van God uit. Bekend als het goddelijk paar, zijn ze de volledige manifestatie van God. Krishna is de achtste incarnatie van Vishnu. Letterlijk: de zwarte, fluit spelende herdersgod. Meestal tref je hem al fluitend of dansend aan. Krishna staat hier in de Padasvastika asana. In deze houding rust zijn gewicht op het linkerbeen. Het andere been staat er voor langs gekruist en steunt licht op de tenen. Deze houding straalt lieflijke rust en ontspanning uit. Dus past deze typisch bij de fluit spelende Krishna. Het rijdier van Krishna is Garuda. (de adelaar)
De betekenis van Krishna
Eén van de oudste filosofische geschriften uit India is de Bhagavad Gîta. Daarin speelt Krishna de hoofdrol als de wagenmenner van Arjuna. Arjuna vraagt Krishna om hulp. En Krishna onderwijst hem in zelfkennis. Echter, aan het einde van de Bhagavad Gîta is Arjuna al zijn twijfels kwijt. Zijn geest is weer helder als glas. Dus nu weet hij wat het juiste is om te doen. Krishna is de meest aanbeden Hindoegod. Over hem bestaan talrijke legenden en kleurrijke verhalen. Zo haalde hij als kind nogal wat streken uit. Voor de herdersmeisjes was hij een wonderschone jongeling. Hij wist hen met zijn lieflijk fluitspel te betoveren. Bovendien genoot hij ervan in het maanlicht met hen te dansen. De Sanskriet betekenis van Krishna is: “de meest aantrekkelijke persoon.” In tegenstelling tot gewone zielen met een tijdelijk materieel lichaam, is dat van Krishna eeuwig. Want hij blijft als maar jeugdig en speels.
De betekenis van Radha
Tenslotte nog de betekenis van Radha. Radha is in Vrindavan geboren. In de Indiase staat Uttar Pradesh. Zij is de belichaming van "Hladini-Shakti" ofwel de Goddelijke Liefde. Men ziet haar als een reïncarnatie van Lakshmi, de gemalin van Vishnu. Zij staat hem in iedere reïncarnatie opnieuw terzijde. Radha's bijnaam is Gaurangi. In het Sanskriet: de goudkleurige. Het lijkt er op of Krishna de wereld betovert. Maar in werkelijkheid betovert Radha hem. En daarom is zij de oppergodin van het hele universum.

 

H004 Zittende Shiva met vier armen

BxDxH = 18x12x24 cm, Gewicht: 3,1 kg

Zittende Shiva met vier armen
Zittende Shiva met vier armen
Dit beeld toont een zittende Shiva met vier armen. Deze Shiva is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. Hier moet een vakman modellenmaker aan het werk geweest zijn. Want dat zie je aan de details die er in verwerkt zijn.
Kenmerken van de zittende Shiva
Shiva zit hier op een prachtige troon. Daarop zit hij in een halve lotus zit. Het rechterbeen is zo gevouwen over het linkerbeen dat de beide enkels zichtbaar zijn. In tegenstelling tot de volledige Lotus zithouding noemt men deze de halve lotus. Ook wel 'Yoga' of 'Indiase Boeddha' houding genoemd. Zijn vier handen drukken elk iets anders uit. Met de klok mee zijn deze:
1. Abhaya mudra, het gebaar van geruststelling.
2. Khadga of Khanda het sabelzwaard waarmee hij de wereld vernietigt.
3. Trisula of drietand voor het zuiveren van lust, kwade wil en domheid.
4. Pot met modak. Dat is een zoete lekkernij.
Om zijn hals draagt hij een giftige slang, als symbool voor de dood.
De betekenis van Shiva
Een groot deel van de Hindoes zien Shiva als de hoofdgod van het Hindoeïsme. Zij worden Shaivisten genoemd. De aanhangers van Shiva. In tegenstelling tot Brahma. Hij is dat slechts in naam. Shiva is de God van de vernietiging en tegelijkertijd de schepper van het nieuwe leven. Dat is veroorzaakt door de vernietiging, die ruimte schept voor vernieuwing. Hij is de verwijderaar van alle obstakels, de ruimteschepper en de herschepper. Het woord “Shiva” betekent letterlijk goedgunstig. De belangrijkste feestdag voor Shiva is Mahashivaratri. Dat feest wordt gevierd in de hindoe maand Ma(a)gha of Phalgun, februari / maart. En wel op de dertiende of veertiende dag na de volle maan. De belangrijkste mantra van Shiva is Om Namah Shivaya. Wat zoveel betekent als: "Ik buig voor, geef me over aan, Shiva." Parvati is de meest bekende eega van Shiva. Zij is de vreedzame vorm van het begrip Shakti is vrouwelijke energie.

 

H006 Zittende godin Parvati

BxDxH = 13×6,5×19,5 cm, Gewicht: 1,8 kg

Zittende Shiva met vier armen
Zittende Shiva met vier armen
Dit beeld toont een zittende godin Parvati met vier armen. Elke hand van haar beeldt weer iets anders uit. Parvati is de gemalin van Shiva. Het beeld is gemaakt van brons. Brons is een legering van koper en tin. Na het gieten is het brons oppervlak bruingroen gepatineerd.
Kenmerken van Parvati
Parvati zit op een lotustroon in Rajalilasana. De koninklijke zithouding. Zij heeft vier armen, met verschillende uitdrukkingen. Met de klok mee:
1. Abhaya mudra, gebaar van geruststelling.
2. Purusha of strijdbijl waarmee zij de gehechtheid vernietigt.
3. Met een waterpot.
4. Varada mudra, gebaar van vrijgevigheid.
De betekenis van Parvati
Parvati is dus de eega van Shiva. Het symbool van de volgzame onderworpen vrouw. Want Parvati moest lijdzaam toezien hoe Shiva overspel pleegde met schone dames. Zij is de vreedzame vorm van het begrip Shakti (vrouwelijke energie). Toch kan ze zich echter ook manifesteren in andere woeste vormen: Durga en Kali. Durga wordt vaak als zelfstandige godin aanbeden. Ze is speciaal geschapen met eigen wapens om de goden te redden van een vreselijke ramp. Als Kali (’de zwarte’) verschijnt Parvati in haar meest verschrikkelijke vorm. Dan is ze helemaal zwart en hangt haar tong uit haar bloedige bek.

 

 

H008 Durga op rijdier de leeuwin

BxDxH = 25,5x14x27 cm, Gewicht: 3,1 kg

Durga op rijdier de leeuwin
Durga op rijdier de leeuwin
Durga zit nier op haar rijdier de leeuwin. Zij is een Shakti van Shiva. Een Shakti is de vrouwelijke dynamische energie, die een contrast vormt met het statische van de mannelijke godheden. Het beeld is gemaakt van brons. Hier heeft het brons zijn natuurlijke kleur. Brons is een legering van koper en tin.
Kenmerken van Durga op de leeuwin
 In dit beeld bereidt Durga haar rijdier, de leeuwin Dawon. Symbool van kracht en bescherming. Op de leeuwin zit ze in de Virasana. Een been gebogen op de rug van het dier. Het andere hangt tot op de grond. Deze houding kenmerkt de heldin in de strijd tegen de demonen. Meestal draagt ze veel wapens, zoals een lotusbloem, een discus, een bliksemflits, een pijl en boog, een knuppel, een schild en zwaard, een drietand. In haar handen draagt ze een wel heel bijzonder fraaie schelphoorn. Bovendien heeft ze een derde oog op haar voorhoofd. (Bindi) De Bindi of Tikala wordt door sommige Hindoes gezien als een extra ‘oog’. Het symbolische oog dat naar binnen is gericht, zodat het eigen gedrag en je gedachten kunt bekijken. Er zijn ook Hindoes die dit ‘oog’ als hun contact met de goden zien. Dus daarmee kunnen ze een kijkje in de godenwereld nemen.
De betekenis van Durga
Durga is in het Hindoeïsme een van de belangrijkste godinnen. Haar naam betekent "zij die moeilijk benaderbaar is" of de "ontoegankelijke". Oorspronkelijk werd ze vereerd als de belichaamde natuurkracht, die tegelijkertijd leven schenkt en leven neemt. Durga is een zeer krachtige godin. In haar vriendelijke vorm beschermt ze mens en dier. Maar ze is vooral de vernietigende kracht tegenover demonen. Zij belichaamt de woede van de goden. Haar rijdier is de leeuwin Dawon. Het berijden van een leeuw betekent dat ze oppermachtig is over de natuur. Daardoor kent ze geen angst en is ze erg geduldig. Zelfs in het zwaarste (spirituele) gevecht behoudt ze haar gevoel voor humor.

 

 

H010

BxDxH =  cm, Gewicht: